Det där med stress

Den här veckan har jag känt mig så stressad att jag har haft svårt att ta djupa andetag, det har liksom gjort ont. Det är som att jag har två lägen, on eller off, och båda är extremer. När jag var sjuk låg jag i en sunkig hög på soffan och tittade på tv hela dagarna utan att känna mig ett dugg stressad. Och då förmådde jag inte ens läsa ett kapitel i min statistikbok, även när jag var som piggast. Jag kopplade helt bort skola, jobbsökande, tankar på framtiden. När febern försvann och det var dags att ta tag i livet igen var jag så van vid att göra ingenting att det var jobbigt bara att gå till skolan. Tanken på att plugga kändes helt avskyvärd. Så jag fortsatte att göra absolut minsta möjliga. Det var rätt skönt att vara så totalt avslappnad, men det håller ju inte i längden.

Och så den här veckan när jag ryckte mig i kragen och började ta tag i de tusen saker jag måste göra, då gick det plötsligt inte att få stopp på mig. Att titta på tv känns jättejobbigt för att jag borde använda tiden till något annat. Att somna tar en evighet för fast jag försöker tänka avslappnande tankar så slår mitt hjärta jättefort och tankarna på måste-listan ålar sig emellan.

Och det knäppa är, att jag vet att jag skulle kunna bli av med stressen på ett kick, men bara genom att koppla bort allt och gå in i mitt off-mode, där jag inte bryr mig alls.

Varför har jag inte ett mellanläge? Hur skaffar man sig ett sånt? Tips?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Det där med stress

  1. Mem says:

    Jag skulle säga att det hjälper att träna eller promenera mycket. Och bestämma sig för ett par viktiga saker man måste göra varje dag, och sedan få göra precis vad man vill när man har varit duktig. Men jag känner också igen det där med att stressa upp sig på kvällen och ligga med bultande hjärta och försöka sova. Jag försöker undvika det genom att avskärma mig lite från världen någon timme innan jag ska lägga mig, så att jag slipper läsa något jobbigt mail strax innan läggdags som jag sen kan grunna på hela natten.

    • Malin says:

      Tack Emma! Ska testa det där med promenader. Så trist när det är mörkt på kvällarna bara, blir mer promenerat på våren/sommaren. Ser fram emot det!!

Leave a Reply

