Kvällsmänniska

Jaha, det gick ju åt skogen. Jag trodde jag skulle va full med energi och nyfikenhet på hur dagen såg ut ur en morgonmänniskas perspektiv när jag vaknade klockan halv 8. Men tji fick jag! Det blev inget studsande där inte. Jag släpade mig upp ur sängen, med huvudvärk efter dålig sömn (jag drömde att vi hade nån slags lokal maffia som krävde pengar för att de inte skulle misshandla oss och förstöra vår lägenhet – en tant med vårtor och en tanig men livsfarlig kille i sällskap kom bland annat plötsligt in i lägenheten och började plocka på sig saker. Jag såg att min dator var borta och skrek “Neeeej, inte min daaaator!!! Inte den, den är mitt aaallt!!!” och kastade mig för hennes fötter i panik) och gråtfärdig över hur förbannat trött jag var. Jag tog mig så långt som till badrummet innan jag gav upp. Gick tillbaka in i sovrummet och väckte Daniel med ett långdraget pip.

“Vad är det?” mumlar han sömnigt.

“Jag vill komma tillbaka. Jag vill sova.”

Och så lyfter han på täcket och gör plats för mig. Och så är allt mycket ljusare igen. Det är bara att inse att jag inte är någon morgonmänniska så länge jag har ett val. Jag får helt enkelt ta igen det på kvällarna.

Så nu sitter jag och läser gamla uppsatser för att få lite idéer över hur man använder metoden som min handledare rekommenderar alla att använda. Och jag förfäras över hur dåliga de är. Inte alla, men de allra allra flesta. Och jag vet att jag borde känna lättnad – vad skönt att man kan förenkla metoden (och allt annat) så pass mycket och ändå få godkänt (och säkert VG också för den delen), för jag är ju inte direkt ute i god tid. Men jag känner bara ångest över att behöva ta genvägar. Men jag antar att det bara är att acceptera. Det är en bara en liten ynka kandidatuppsats och jag kommer inte hinna eller orka göra det hur grundligt som helst. Jag måste förenkla precis som alla andra. Så nu ska jag ta mig i kragen, sluta med prestationsångesten, och låta lättnaden infinna sig.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

