Tant-Malin och Sinatra

Nu har jag så gott som helt kommit ur den identitetskris som vällde över mig i onsdags. Goda vänner, klok familj och inspirerande musik hjälper. Det var ett ögonblick när jag stod och väntade på bussen  igår som stod ut alldeles extra – då allt bara kändes så klart och tydligt och jag såg på världen på ett helt nytt sätt.

Jag lyssnade på en låt som kanske är sönderspelad och klyschig vid det här laget men som alltid får mig att tänka så som jag borde tänka. Och jag insåg att om nån säger till mig att du passar inte här, så är det inte jag som är fel – jag passar helt enkelt någon annanstans. Och passar jag ingenstans, då får jag väl skapa ett nytt stans. Ett alldeles eget stans som jag utformar precis som jag vill. Det kommer ordna sig.

När jag funderar på livet och mina problem, stora som små, tar jag ofta ett snack med tant-Malin. Alltså jag när jag är 80 år (eller däromkring). Jag ser henne framför mig, och frågar henne: Vad tänker du om det här? Och ibland tänker hon: det där bryr väl inte jag mig om, det där har jag helt glömt bort. Eller: det är klart du ska göra det där, jag är jättestolt över att jag gjorde det, vilken himla historia att berätta för barnbarnen. Ibland tänker hon: ja, det var jobbigt, men jag kom över det, och ibland: slösa inte min tid på det där.

Det hjälper att prata med tant-Malin. Hon är klok och vis och har som motto att hellre ångra det man gjort än det man inte gjort. Och igår när jag stod i blåsten och väntade på bussen och tittade på alla människor som passerade – som alla har sina problem och som säkert alla nån gång bekymrar sig för om de passar in, om de gör rätt, vad andra ska tycka – så lyssnade jag på Frank Sinatra och det var som  att det var tant-Malin som sjöng för mig.

Och jag insåg att jag vill kunna tänka så, när jag är gammal och ser tillbaks på mitt liv. Jag vill kunna tänka och säga: I did it my way.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Tant-Malin och Sinatra

  1. catrin says:

    Så himla alldeles megafantastiskt. Jag ser fram emot att träffa tant-Malin i framtiden, hon verkar ljuvlig. Förhoppningsvis kommer hon dunderbra överens med tant-Catrin.

    puss & kram mitt lilla grodlår (& tack för brevet! kom i fredags, svarar så snart som möjligt)

  2. Esmeralda says:

    Åh…blir helt tårögd när jag läser om Tant-Malin. Vilken fantastiskt bra grej! Tror att jag också vill ha en Tant-Esmeralda att prata med…man kan ju se allt ur ett annat perspektiv, jättebra idé för att prioritera och väla bättre!

    Detta borde du sprida Malin! Du skulle bli kändis:) fast det gör du ju redan på sätt och vis… nu finns det ju på det här intranätet:P

  3. Malin says:

    Hihi, jag hoppas tant-Malin kommer umgås mycket och utbyta klokheter både med tant-Catrin och tant-Esmeralda! Ser fram emot att träffa dem bägge i framtiden!

Leave a Reply

