Brev nr 2

“Klockan är nu halv 2, och man kan säga att det är tisdag morgon, men jag kallar det för natt. Runt omkring mig är bara mörker. Regntunga skyar susa fram över oss, och det blåser fruktansvärt hårt. Det har varit stormvarning, så du kan lista ut resten. Då jag gick i gången till min hytt tittade jag in genom ventilen till 2dre kockens hytt. Du förstår, han har sin fästmö med sig. Jag såg i alla fall hur dom kramade om varandra riktigt i kojen. Inga-Lisa, du kan inte tro vad det stack till i bröstet på mig. Det var så länge sedan vi kramades nu min kära, så jag blev smått ledsen då jag såg hur kära de var. Alltså ledsen, för att inte du kunde vara hos mig älskling. Jag får istället skicka en jättekram. Den sitter i vänstra hörnet på denna sida. […] Nu gungar det så förbaskat, att jag ser knappt vad jag skriver. Jag fullständigt åker fram och tillbaka med stol och allt. Jag tror jag slutar med brevet för en stund, ty jag måste sova också. Jag skall upp och jobba imorgon kl. 07:00. Fortsättning följer…Sov gott så länge och pussar i massor. […]

Inatt sov jag oerhört gott. Jag drömde att jag stod på däck och tiden rusade fram. Vi skulle lägga till vid kajen i Göteborg, och då hörde jag en röst, som var så lik din. På en stund kommer du springande mot mig, älskling, och omfamnar mig. Vi pussades och kramades så det bara tjoade om det. Så vaknade jag av att jag låg med båda armarna om kudden, och hade kramat ihop den till en liten klump. Så hårt kramade jag dig i min dröm min käraste. […] Till frukost idag har vi fått den mest utsökta kalasmat så jag är så mätt att jag knappt orkar röra pennan. Jag vet ingen som lagar så god mat som den kock vi har. Han ser inte ut som en kock. Du vet en kock brukar ju vara tjock som ett lass, men så är inte fallet. Han är lång och smal. Kindknotorna sticker långt ut på sidorna och han har så långa fingrar, att det blir svårt för honom att hålla dem tillbaka, då han ska mala kött. Annars kanske man får några fingertoppar med i köttbullarna, och det skulle ju inte vara något vidare smakligt.”

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Brev nr 2

  1. Esmeralda says:

    Så fina brev Malin… När du gör punkter inom parentes, är det då för att du inte kunnat se vad där står eller för att du inte vill skriva vissa saker? Och om du har datum på dem, hade du inte kunnat skriva det då? Hade varit kul att veta årstid och tiden mellan braven och sånt:) har inte din farmor skrivit något?

    • Malin says:

      Jo, klart jag ska skriva datum! Glömde det. Det här var skrivit dagen efter det förra (som sagt, ett tag skrev de varje dag). Jo, där är från min farmor också, har bara inte hunnit så långt i sorteringen, men kanske vore kul att lägga upp vartannat =)
      Punkter inom parantes är när jag utelämnat vissa bitar, blir lite mkt att lägga ut breven i sin helhet och blir lite tjatigt i längden med alla tusen kärleksförklaringar i varje brev =)

Leave a Reply

