Malin show

Om några månader har jag levt i 27 år. De första 4 kommer jag inte ens ihåg. Men ur vissa synvinklar känns det som att jag har levt mycket, mycket längre.

Till exempel smällebär. Om man ska lita på statistiken så har jag upplevt smällebärens ankomst 26 gånger (minus fyra som jag inte har några minnen från). Ändå känns det som att smällebären dyker upp flera gånger per år. Att det är minst 100 gånger som jag sett de vitprckiga buskarna och tänkt: jaha, är det dags nu igen. Rivit av några bär med handen, kastat dem på marken och gjort ett halvhjärtat försök att trampa på dem som hamnar i min väg. Ja, när jag var yngre var det såklart helhjärtat. Men håller ni inte med? Kommer de inte oroväckande ofta? Det måste vara mer än 26 gånger.

Med majblommor är det samma sak. Och att träden blir gröna. Och att träden blir bruna. Detta måste jag bara ha upplevt mer än 26 gånger. Jag menar 26 gånger är inte särskilt mycket. Eller det beror förstås på i vilket sammanhang. Om man har sett en film 26 gånger räknas det väl som ganska imponerande många gånger. Men det är liksom ingen som säger: “Jag älskar Ica Kvantum! Jag har varit där tjugosex gånger.” Likaså känns 26 som mycket när det kommer till jular men lite när det kommer till smällebär och de första löven.

Vart vill jag komma med detta? Jag vet inte riktigt. Kanske till någon slags Truman Show-konsipration. Världen kan omöjligt vara det den utger sig för att vara, jag har nämligen tagit den på bar gärning med att producera smällebär och majblommor mer än en gång om året. Hela världen är en livesåpa som handlar om mig. Ni kan lika gärna erkänna nu om det är så!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Malin show

  1. Esmeralda says:

    Jag tycker tvärtom:) att smällebären inte kommit så många år som jag levt…och jag trampar fortfarande helhjärtat på dem…haha=)

  2. Mem says:

    Jag känner verkligen igen mig. Den här känslan av våren, när löven spricker ut och man vänder ansiktet mot solen, har man inte känt den tusen gånger tidigare? Livet är så kort men känns så långt… eh…

Leave a Reply

