Fågelskådning och finninvasion

Imorse när jag skulle träna var jag alldeles för tidigt ute så jag satte mig en kvart i blommande stadsparken, som var nästan helt tom på folk. Fåglar fanns där å andra sidan gott om. Jag är inte fågelintresserad på det sättet som mina föräldrar är, som har fyra olika kikare och för fågeldagbok (åtminstone en mental sådan) och vet vilka fåglar som kvittrar hur. Däremot är jag väldigt fascinerad av att betrakta dem. Hur de rör sig och interagerar. Så imorse var det en riktig lyckoträff att jag var tidig till träningen, för på gräsmattan där jag satte mig höll ett flitigt gäng fåglar på att samla mat. Trippade fram över gräset, la huvudet på sned för att lyssna mot marken, högg med näbben – och vips! En lång mask dinglande i näbbgipan. Organiserandet av masken så att den ska bli lätt att bära, och sedan flyga hem till sitt bo. Jag hade aldrig kunnat ana att där fanns så mycket mask i en och samma gräsmatta. Mycket spännande.

Inte lika spännande är att min hy vid 26 års ålder har bestämt sig för att få en massa finnar. Har alltid haft bra, okomplicerad, lättskött hy som inte bråkat särskilt mycket. De senaste månaderna har finnarna dock avlöst varandra punkligt som högvakten på hakan, när en har försvunnit har nästa ploppat fram – plopp! Lite irriterande, men inte tillräckligt för att orka bry mig särskilt mycket. Men nu plötsligt bara plopp, plopp, plopp, plopp, plopp – ploppar de upp överallt! Jag hoppas att det beror på stressen och att de ger med sig om 15 dagar. Och inte att min hy helt har ändrat karaktär och nu ska gå in i nåt tonårsstadie som jag tidigare hoppat över. Ja, och alla supertips mottages naturligtvis tacksamt.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Fågelskådning och finninvasion

  1. Mem says:

    Jag har EXAKT samma problem! Har fått en massa finnar den här våren. Borde man inte slippa det när man är 26? Funderar på att gå till en hudterapeut, men det känns jäkligt dyrt och meckigt. Antagligen har det att göra med den där stressen.

    • Malin says:

      Jo, jag tycker verkligen vi borde slippa! Jag tror det är stress och ev. kost, har även funderat på hormoner. Vi får väl se om det ger med sig helt enkelt. Annars tycker jag absolut att en hudterapeut låter som ett alternativ jag skulle överväga.

      • Mem says:

        Ja, jag har funderat på om det eventuellt är p-piller som spökar. Har börjat föra en slags dagbok över mina hudproblem för att se om det går i cykler. Spännande va?

      • Malin says:

        Haha, jättespännande! Jag gör samma sak fast med mitt humör sen ett halvår tillbaka (då jag slutade med p-piller för att se om det gör nån skillnad för hur jag mår…)! Du får berätta resultatet sen när du ser ett.

Leave a Reply

