Farfarsbrev nr 3

Vad jag har varit dålig på att blogga denna veckan. Det är uppsatsens fel. Nu ska jag snart bege mig mot Dalby för att äta frukost, klappa katter och köpa balkongblommor. Ute ser ut att vara det vackraste väder man kan tänka sig, precis som det var utanför Göteborg onsdagen den 28/8 1946:

M/t Saturnus –ombord onsdag kväll till ankars 28/8 1946

Kära lilla du!

Jag måste först tacka för ditt så kärt välkomna brev, som jag fick för 10 minuter sedan. Jag har nu båt-vakt, alltså jag kör in de killar, som skall iland med en motorbåt, som vi har. Jag måste i alla fall hålla mitt löfte, och skriva. Jag skall köra in till sta’n om 10 min, och det kan bara bli ett kort brev.

Det var synd, att du inte blev B.O. drottning, men det var bra gjort i alla fall. Vad hette tjejen som blev drottning? Var hon lika söt som dig?

Här är det vackraste väder man kan tänka sig. Månen sprider sina klara strålar mot mig nu, och vattnet ligger som en spegel. Jag önskar jag vore hos dig min egen älskade, men du vet ju hur det är. En sjöman kan inte komma hem så ofta, då han gör hundåren. 

Jag måste tala om, att jag fått en hyttkompis nu. Det är också en befälselev, och han är lika gammal som jag. Han har också sin flicka som väntar på sig, men hon bor i Norrköping. Han sitter nu på andra ändan av bordet och skriver. Ett kort har han också av henne, som står alldeles bredvid ditt. Nu behöver du aldrig vara orolig för mig, ty vi ha kommit överens om att inte svika våra flickor på något sätt. Min egen älskade Inga-Lisa, om du visste vad jag längtar efter dig och dina så varma kramar. Jag älskar dig, bara dig och ingen annan.

Som du nog sett i något av de andra breven, skall vi ju ligga i Göteborg en tid. Det blir nog 4 veckor, som Götaverken skall rusta upp båten. Så nu får du en ny adress igen. Denna adress gäller bara medan vi ligger i Göteborg, sedan är det samma som jag uppgav i telefon för dig sista gången jag ringde. Alltså medan vi ligger i Göteborg skriver du så här på kuvertet:

Luftpost

Befälselev Lars-Gunnar Elfgren, M/t Saturnus, Stockholms Rederi 17. A.B Svea, Göteborgskontoret, Göteborg

Skickar till slut massor av pussar och kramar. Mina varma hälsningar. Din för alltid,

Lars-Gunnar

Ps. Du måste ursäkta den slarviga stilen och det korta innehållet, men plikten kallar. Skriver mer imorgon. Ds.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

