Elsas Mode

Jag njuter av att vara ledig. Av att göra saker i lugn takt. Jag läser, ser på film, lagar mat och organiserar mina högar (papper, kläder, prylar), som hopat sig under uppsatsskrivandet. Sträckläsa har jag inte kunnat göra på evigheter. Nu kan jag sitta och läsa i flera timmar, tills ögonen gör ont och det snurrar i huvudet. 

Den första bok att läsas i min nyvunna frihet var Elsas Mode. Jag tror det var en motreaktion på uppsatsskrivandet. Jag ville läsa nåt så långt ifrån arbetsmiljöämnet som möjligt. Så långt ifrån akademiskt språk, komplicerade tankegångar. Så jag läste Elsas Mode. Kanske även med baktanken att jag själv skulle vilja skriva nån slags chic lit-bok, och att det kan va bra att kolla av fältet. Rekognosera. Inspireras, möjligtvis. Jag läste, jag generades, jag suckade. Storyn är väl helt okej, dramaturgiskt ganska spännande och hon får killen till slut, precis som det ska va. De intima scenerna är faktiskt rätt bra, vilket är imponernade, för det är svårt att skriva om sex. Men språket alltså. Meningar i stil med “Elsa var grymt bra på att stajla ihop en snygg outfit” fick mig att skruva på mig i soffan. Kanske att Elsas Mode är mer tilltalande för läsare som gillar mode. Jag hoppade automatiskt över alla längre beskrivningar av vad folk hade på sig, över märken etc. Vilket utgjorde en rätt stor del. Så jag hoppade nog över en stor del av boken. Men ändå. Det jag läste var inte så inspirerande. Och sista scenen är som en parodi på romantisk komedi (spoiler alert!) – Elsa och Hugo står överst på flygplanstrappan och kysser varandra, och nere på marken går övriga passagerare från att vara irriterade till att börja le och applådera. Huuu. Jag menar, jag älskar romantik, både i klassisk och i klyschig form, men slutscenen i Elsas Mode var för mycket till och med för mig.

Efter denna…1,5:a tror jag (jag är säker på att det finns bättre svensk chic lit, ska börja utforska det snart), var jag i stort behov av BRA romantik och av välformulerade meningar, så jag lånade Complete Works of Jane Austen Volume II. Efter att ha sträckläst mig igenom Emma är det nu dags för Northanger Abbey, och sen Persuasion. Sen kanske jag vågar mig på en modern chic lit igen.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Elsas Mode

  1. Mem says:

    Det bästa med Elsas mode är ju ändå den megatabbe som den som har layoutat omslaget har gjort. Kolla på kameran.

Leave a Reply

