Norge och nummer sex

På min underbart fantastiska resa till Catrin- och Jennyland passade jag på att påbörja nummer sex på min lista: Lära mig min kamera. Utan någon kvalificerad instruktör tillgänglig fick learning by doing bli min filosifi, vilket resulterade i över hundra bilder av varierande kvalitet samt en något irriterad Catrin, eftersom hon var med mig den mesta av tiden och därför blev det naturliga motivet (som ni kommer se).

Vi var uppe vid en liten fjällstuga högst upp på ett berg med snö och en sjö där dimman gled fram i mjuka sjok och ibland tjockade till sig och omfamnade hela landskapet.

Vi gjorde våra behov i naturen, hukandes i kyligt duggregn.

Vi eldade…

…och hämtade mer ved.

Vi läste bok…

…gästböcker…

…och förevigade oss.

Efter en kall natts sömn under tunga gamla täcken klättrade vi neråt igen:

Jag och Jenny fikade i hotellrestaurangen/caféet/receptionen där vi så småningom fick sällskap av en lokal förmåga vid namn Alfred som visade sig vara väldigt trevlig, när jag väl förstod vad han sa (jag fattade överlag väldigt lite av vad folk sa).

Dagen efter åkte jag och Catrin färja ut på fjorden, till en liten turiststad vid namn Geiranger, där osthyvlarna kostade 320 kronor och de rika Hurtigruttenpassagerarna (en dag, en dag ska jag vara en av dem!) skeppades in i hamnen med små båtar från det stora, magnifika fartyget. Det var så kallt ute och vi var så trötta i benen (eller jag åtminstone) efter gårdagens tur att vi mest kikade och fikade hela dagen. Och åkte båt, såklart.

Dagen avslutades med en barkväll som blev till barnatt med lokaloriginal, skönsång och nedanstående lättklädda dam som serverade öl åt bytrubaduren.

Dagen efter (efter tre timmars sömn) var jag tröttare än jag kan minnas att jag varit på flera år, och det här var ungefär allt jag och Jenny orkade med när vi var i Ålesund (det vill säga sitta på café, prata och kämpa mot tröttheten som hela tiden försökte tvinga ihop ögonlocken):

Allt som allt var det en semester precis i min smak, med två fina vänner, nya människor, massor av mys, skratt, fjant och vackra vyer. Och som en bonus även ett fult troll.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Norge och nummer sex

  1. Esmeralda says:

    Så underbart Malin!! Fina bilder tycker jag:)

  2. Mem says:

    Jättefina bilder! Det syns att du har lärt dig kameran bättre och inte bara knäpper av. Och jag log stort när jag såg hur lycklig du var över att åka båt. 😀 Saknar dig min fina vän!

Leave a Reply

