Lost in Austen

Har precis avslutat ett Jane Austen-maraton. Har svårt att återgå till verkligheten. Har upptäckt att jag när jag läser en bok blir så fast i karaktärerna/världen/språket att jag även när jag inte läser tänker i deras banor. Vilket innebär att jag de senaste veckorna har sett saker och formulerat tanker utifrån ett 1800-tals- överklassperspektiv. Exempel på detta:

Jag och Catrin klättrar uppför ett berg i Norge. Luften är frisk och jag svettas och känner att träningsvärk kommer följa. Jag tänker “This ought to be very good the health of young ladies”.

Jag och Daniel står och väntar på bussen. Han påpekar att en liten familj har exakt likadana näsor. Jag tänker “And a very agreeable nose indeed”

Jag och Daniel går förbi Systembolaget där vår kompis Emma jobbar. Jag tänker (och säger, för vid detta laget har jag gjort Daniel medveten om mitt tillstånd och han finner det högst underhållande) “Pray, shall we pay Emma a visit today?”

Min hjärna generar automatiskt ord som “improper”, “charming”, “fortunate” etcetera. Normalt sett varar en sådan förtrollning högst ett par dagar (som när jag läste “Gunnar” av Bob Hansson och skyllde på självhatet när jag inte orkade tömma skon på sten), men efter att ha läst tre Austenböcker på rad vet jag inte. Och böcker som jag finner så otroligt tillfredsställande också. Jag vill börja läsa dem igen så fort jag har kommit till slutet. Finns det något i världen jag aldrig nånsin kan få för mycket av är det romantik. Och i så perfekt harmoni med ironi och träffande beskrivningar som hos Jane Austen kan jag inte önska något mer. Bara att det fanns fler.

Men nu måste jag avbryta min Austenfrenesi och läsa en bok som Daniel gett mig. I äkta 1800-talsanda tänker jag ju (åh! om vi bara pratade gammal överklassengelska i Sverige! Så mycket roligare allt hade varit) “When a gentleman recommends a book, it would be most unpolite for a young lady not to read it”.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Lost in Austen

  1. Amanda says:

    🙂 Det är ju fantastiskt! Kan vi inte prata sådär hela tiden?

Leave a Reply

