Sträng magkatarrsdiet

Igår påbörjades ett förnyat försök att bli av med magkatarren. Diet 2.0 inleddes. Den senaste månaden har jag försökt äta bra, men ändå tillåtit mig själv en massa undantag. Många bäckar små till ett stort, ont vattenfall? Jag vet inte, kanske. Jag har inte blivit bra i alla fall. Men jag känner att jag åtminstone måste göra ett ordentligt försök att bli av med skiten, innan jag kapitulerar och går till läkaren och gråter. Så jag har läst på en massa om vad man bör äta/vad man bör undvika. Det är deprimerande läsning. Alkohol – absolut inte. Stekt mat, grillad mat, fet mat, stark mat, rökt mat – NEJ NEJ NEJ! Bröd, pasta och annat med mycket kolhydrater i kan också vara skadligt. Kolsyra går bort, och likaså allt som är lite surt, det vill säga alla fruktjuicer.  Frukt ska man däremot äta, men inte för syrlig, och verkligen inte med skal. Laktosprodukter är besvärligt för vissa. Sist men inte minst “Försök absolut inte svälta bort magkatarren!” Nähä, men jag får ju inte äta något?

Det de säger, i slutändan, är väl att egentligen ska jag bara äta grönsaker, kokt fisk och kokt kyckling. Och att alla själv måste känna efter. Så nu ska jag påbörja min egen diet. Denna innebär till frukost ett uppkok av vatten och havregryn där grynen silas bort (mormors antimagkatarrsrecept via mamma), vilket resulterar i en slemmig grå sörja, mmm! Samt provivadryck och mild naturell yoghurt. Till mellanmål ska jag äta frukt och russin och till lunch och middag kommer det bli en jäkla massa fiskgratäng/fiskgryta/fisksoppa + kokta morötter, bönor, broccoli, sparris och potatis, samt sallad. Jag har även börjat föra magdagbok. Om någon av er har något smarrigt recept som stämmer in på ovan betingelser, dela gärna med er!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Sträng magkatarrsdiet

  1. Esmeralda says:

    Jag har goda recept, mailar dem till dig när jag kommer hem….eller imorgon!

  2. Mem says:

    Hur har det gått hittills? Låter otroligt knepigt, det där.

Leave a Reply

