Uppdatering

Två väldigt viktiga ord på mitt nya jobb är uppdatering och uppföljning. Dem hör/läser/säger man ett flertal gånger per dag. Så jag tänkte det skulle bli lite uppföljning och uppdatering här med.

Uppdatering dator: Min laptop närmar sig med allt raskare takt sitt sista andetag. Just nu håller den sig upprätt med hjälp av tejp efter att skärmen plötsligt fallit raklång ner mot bordet. Om jag bara får min anställning förlängd, så kommer jag genast köpa en ny dator som inte tar 15 minuter bara att starta upp.

Uppdatering mage: Idag blev min mage och hals mörbultade under en fruktansvärt obehaglig gastroskopi. Den var hundra gånger värre än den förra för att 1) Läkaren var otrevlig och nonchalant och när jag inte klarade av det första gången stängde han av maskinen och sa “Jaha, då gör vi väl så här att vi stänger av maskinen och så får du gå hem.” 2) Sjuksköterskan visste antingen inte hur ett blodkärl ser ut eller sprutade hon in något helt annat än lugnande medel i mig, för det hade ingen effekt överhuvudtaget vilket alltså gjorde mig allt annat än lugn. Jag var ett gråtande, skakande, klökande knyte i fem minuter, för att sen få höra att det var onödigt att jag kom dit eftersom mina symptom är vanliga och allt såg ut som förra gången. Hua.

Uppdatering Catrins lista (som för övrigt fallit lite i glömska/lagts på hyllan ett tag p.g.a. magfokus och nytt jobb men som jag kommer återkomma till tids nog):

Kameran – efter aningen för vita bröllopsbilder när jag försökte använda de manuella inställningarna har jag inte fotat något. Egentligen borde jag ge mig ut nån dag i det fina höstvädret och testa igen.

Breven – har jag inte haft tid för på sistone, men de finns ju kvar, och jag ska försöka igen.

Loppisar – Jag har varit väldigt oshoppig på loppisar det senaste året. Kanske har det varit brist på inspiration, eller brist på pengar som gjort att jag inte känt för att köpa nånting. Men förra veckan på Lions Loppis i Dalby ville jag plötsligt köpa allt (vilket sedan även ledde till att jag köpte saker i vanliga affärer – har man väl börjat spendera pengar så är det svårt att sluta). Så det här blir alltså också en uppdatering på min hem, för er som inte varit här på länge (kom hiiit!):

Fina rosa löv.

Ståtliga silverbägare.

En spinnrock.

En grönskande tekanna (det är tänkt att murgrönan ska klättra på pinnen där, men den har inte fattat det riktigt än).

En gardin till köket (där julgardinen fortfarande hänger kvar sedan förra året…)

Färggranna soffkuddar.

Och så en växt till, som ska klättra nedåt, är det tänkt. Men den förra som skulle göra det tappade alla sina armar en dag. Så vi får väl se.

Uppdatering romrom (alltså min romcom utan com): Har skrivit alla de romantiska scener jag haft i huvudet och sen tog det liksom stopp. Vad ska hända däremellan? Nu har jag hursomhelst hittat en utmaning som heter duga, och som jag tvekar massivt inför men ändå tänker ge ett försök eftersom det känns så himla kul. Cecilia tipsade mig om projektet NaNoWriMo – National Novel Writing Month. I november kommer alltså tusentals (hundratusentals?) personer runtom i världen försöka skriva så mycket varje dag att det blir till en bok på 50 000 ord. Man anmäler sig till projektet, lägger upp allt man skriver i sin blogg, och så räknas orden man skriver. Jag tror ärligt talat inte jag kommer klara av det, men det känns som en rolig grej att försöka. Främst för att jag alltid haft en tanke på att någon gång testa att skriva på engelska, och när jag skrivit på min romrom har jag ibland tänkt meningar på engelska, som jag sen varit tvungen att översätta, för det blir kanske för konstigt om jag blandar språken. Men också för att i det här projektet går det ut på att producera kvantitet, inte kvalitet. Jag är alltid superkritisk när jag skriver och börjar redigera innan jag skrivit klart första meningen. Ska jag dessutom skriva på engelska, kommer jag bli så generad över den bristande kvaliteten att jag lägger av med detsamma. Men nu räknas alltså inte kvalitet. Det spelar absolut ingen roll hur dåligt det är, själva poängen är att producera, att skriva för att det är kul. Så det passar ju perfekt för mig. Att ge det en månad. Utan kritiska ögon, utan någon press på att det ska bli något till slut, för det är bara jag som testar ett annat språk. Så jag har skapat en ny blogg inför detta försök, ifall någon orkar och vill läsa (den kommer alltså vara på engelska och bara handla om detta projekt): http://romromnocom.wordpress.com/

MEN kom ihåg: det handlar bara om kvantitet. Så vill ni kommentera får ni gärna skriva saker i stil med “Wow Malin, vad duktig du är som har skrivit två hela sidor idag” eller “Ojoj, nu blev det lite lite den här veckan va? Skärpning!”

Nu ska jag dra på mig träningskläderna och lufsa iväg till ishallen för att göra lite piruetter.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Uppdatering

  1. CeciliaHR says:

    Vad mycket saker du köpte! Fiiina saker. : )
    Ska bli roligt att läsa din romromnocom, ser fram emot det. Ska heja på dig av hela mitt hjärta!

  2. Esmeralda says:

    Malin! Längtar hem till dig och din nya inredning=) det ser jättefint ut! Så roligt att spinnrocken fick plats:)
    Vilka hemska människor det finns inom vården…det gäller verkligen att träffa rätt personer, bemötande är allt. Så viktigt! Synd att de inte kom närmre en lösning på ditt magproblem heller…

  3. Jenny says:

    Vad kul att du håller på med ett projekt Maaalin! Jag vill läsa! vi kan ha skrivarstugor! 🙂 Vilken förjävlig läkare du träffade på, läkare verkar ofta vara mer förjävliga än vad de borde vara med den lönen och statusen. Ska bli kul att ses snart! Eller ganska snart. 🙂 Kram!

Leave a Reply

