If I could turn back time…

så skulle jag vrida tillbaks den till klockan 15.59 idag, när jag tog steget uppför trappan och över tröskeln in till frisörsalongen. Där skulle jag istället hejda mig, vända på klacken, köpa en lussebulle på Mormors Bageri och gå hem och fika för att sedan sova middag. Istället tog jag steget, och fick min första riktiga mardrömsklippningsupplevelse. Jag har förstått att andra haft dem. Jag har förstått att det är ganska vanligt. Men jag har aldrig riktigt förstått. Så hemskt kan det väl inte vara? Eller? JO. Tydligen kan det det. Nu är jag med i klubben. VSBGEEF. Vi-som-börjat-gråta-efter-ett-frisörbesök-klubben.

Egentligen skulle jag vilja spola tillbaks tiden ända till torsdag i förra veckan, när jag ringde och bokade. Jag borde litat på min magkänsla, som sa: “Hon låter som att hon är tolv år. Hon  låter helt opålitlig. Ring och boka av.” “Äsch”, kontrade mitt förnuft och backades upp av min lathet, “har hon fått jobb där måste hon ju vara duktig.”

Hon var tolv. Plus minus 7. Har definitivt aldrig handlat på Systembolaget i alla fall. Hon hade jobbat i ett halvår och hon slet och drog i mitt hår (min förra frisör gav gudomlig hårbottensmassage medan hon tvättade håret), blaskade på färgen och klippte mig (eller tja, drog med en kniv) på tio minuter. Att man kan ta bort så mycket hår på tio minuter! Det måste vara nån sorts rekord. Jag visade en bild på hur jag ville ha det och sa “fast inte så kort”. Hon klippte kortare. Jag visade hur långt jag ville ha det och hon halverade det. När jag kommenterade resultatet sa hon “Ja, men det växer ju ut.” Jag tror hon vet att jag aldrig kommer tillbaka.

Nu tänker kanske NI – nämen så hemskt kan det väl inte vara. Inte? Säg hej till tant troll:

Ååååh, tänker ni kanske nu, men hon kanske kan platta det? Då blir det kanske snyggare (frisören: jaaa, det blir jättefint platt)

Men kanske kan hon göra nån fin frisyr? Typ med ett diadem? (Detta tänker kanske inte ni, men jag är desperat)

Ja, men kanske sätta upp det då? Efter att ha använt alla mina hårnålar lyckades jag få till denna skapelse:

Nä, nu ska jag tröstäta choklad, dricka julmust och se på House, sen ska jag packa inför en helg i Göteborg. Imorrn ska jag stiga upp i ottan, tvätta håret och sen lägga alldeles för lång tid för att (antagligen resultatlöst) få ihop en frisyr som inte kräver att jag har mössa på mig inomhus hela dagen. Gonatt / ert tanttroll

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to If I could turn back time…

  1. Mem says:

    Hihi, du är fantastiskt rolig. Och ganska söt ändå, lilla tanttrollet!

  2. Birgitta E. says:

    Åh, så söt du är!!

  3. CeciliaHR says:

    Nej, men stackars Malin! Om det hjälper något så tycker jag inte att det är så farligt. Har du någon frisskontrollprodukt? Annars skaffa en och låt ditt hår vara lockigt och fint som det är på första bilden.
    Nästa gång du klipper dig tycker jag du ska gå till min frisör. Han är en pedant, duktig pedant, som lyssnar och bryr sig.

Leave a Reply

