Tågobservationer med mera

Saker jag hatar på morgonen:

– kardborre som fastnar i strumpbyxorna och gör hål precis när jag ska gå ut genom dörren, så att jag måste byta och missar bussen

– tågresenärer som tror att alla andra älskar samma musik som de eller bara skiter i vilket och spelar så hela tåget hör ändå

– tågresenärer som prompt ska gå på tåget innan alla gått av

– tågresenärer som sätter sin väska på sätet och inte flyttar den självmant fastän vagnen är på väg att fyllas 

– tågresenärer som sedan suckar när man frågar om där är ledigt, och surt flyttar sin väska (köp en bil om du tvunget vill sitta ostört)

– tågresenärer som nödvändigtvis ska resa sig från sitt säte och gå och ställa sig vid dörren flera minuter innan tåget stannar och inte säger nåt, utan sitter och plockar nervöst med sin väska, menande drar i sina vantar en extra gång, reser sig halvt om halvt och sedan irriterat trycker sig förbi en.

Andra observationer som gjorts på tåg (jag har åkt en hel del tåg på sistone, både kort och långt):

– en Pollypåse tar snabbt slut om man trycker in 7-8 stycken i munnen åt gången, tuggar några gånger och sen tar en ny näve och trycker in dem. Men jag förstår inte vitsen med det.

– barn kan låta förfärligt högt. Och inte alla slutar låta av att man gör fula miner åt dem. Vissa börjar till och med låta ännu högre.

– tar jag en åksjuketablett kan jag inte bara åka baklänges utan problem utan även läsa samtidigt.

En annan observation som ej har med tåg att göra:

Stockholmare är tusen gånger mer serviceinriktade än skåningar. Det är som natt och dag. Stötte inte på en enda sur/otrevlig person när jag gick i affärer/på café i Stockholm. I Lund får man ju typ be om ursäkt för att man tar tid på sig att välja en macka, och i Malmö (nu generaliserar jag, men hade en väldigt dålig upplevelse i förra veckan) har kunden alltid fel. När jag handlade en halsduk i Stockholm och tjejen i kassan såg att jag köpt min väska där, och jag i förbifarten (utan att klaga) nämnde att det var lite problem med dragkedjan sa hon glatt “Jamen då får du en ny av mig” och gick och hämtade en ny, likadan väska. När jag dagen innan försökte byta ett par strumpbyxor på Åhlens i Malmö för att jag upptäckt att det var ett hål mitt på vaden FÖRSTA GÅNGEN JAG TOG PÅ MIG DEM granskade tjejen i kassan mig skeptiskt och sade sedan syrligt “Det måste ju ha blivit när du tog dem på dig” (Jag: “Då är det väl sjukt dålig kvalitet om det går hål i dem första gången man tar dem på sig?” Hon: “Nä, inte om man drar och sliter i dem” Biiiii – bajskorv.)

Annars en mysig helg i Stockholm med mamma, ett raggningsförsök i hotellbaren (på mig, inte av mig, med den nyskapande raggningsrepliken “Jag har såna här kuponger, ifall du vill ha en drink senare”), en dunderförkylning, en färdig recension. En missad julfest på jobbet där alla hade så hiiiiimla kul och guuuuud vad synd att jag missade den, det går ju aaaaldrig att återskapa (sådär säger jag aldrig till folk om de missat nåt – är det bara jag? Jag säger typ, jo det var väldigt trevligt, trist att du inte var där, men det kommer fler tillfällen), Hysteria på bio (se den!!!!! ja, jag menar !!!!), ett sug efter att se ännu mer romcom, hyra 10 romcoms och bara vältra mig i romantiken (tar det aldrig slut?).

Nu räknar jag ner till jul och lite ledighet.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to Tågobservationer med mera

  1. Cecilia says:

    Åh! Vad jag håller med dig!
    Avskyr speciellt folk som tränger sig på tåget innan alla som ska av hunnit genom dörrarna (jag tacklade med flit en tonårig kille i helgen bara för att statuera exempel, när jag har mindre bra dagar är det lätt hänt att jag “råkar” knuffa till oförskämda tågresenärer).
    Jag har också reflekterat över att folk som jobbar i butik och på café i Lund generellt är rätt otrevliga. Ser en inte i ögonen och brukar inte heller kunna frammana ens ett artigt leende.

  2. Amanda says:

    Ja, så där är det verkligen på tågen!! Helt sjukt att vuxna människor som säkert har åkt tåg förut inte fattar att det blir fler lediga platser i tåget om alla som ska av får gå först! Man blir mörkrädd när man tänker på hur de skulle bete sig om det brann!

  3. Anna says:

    Oj, så mkt tåg-hat. Du kanske ska ta bussen eller skaff en bil? 🙂

  4. m-i says:

    Bättre nu när det är torsdagskväll snart…:)?

  5. Sanna says:

    …fast värst är ändå alla mobilblottare som babblar på skithögt om skilsmässor, fyllor och sexliv så att man tvingas höra. I hate it! Händer att jag sitter och håller för öronen på bussen för att slippa om jag glömt min mp3. Suck. Nu låter jag som en gammal tant men herregud, jag skulle aldrig fläka ut mig inför ofrivilliga lyssnare sådär…

    • malinelf says:

      Ja, jag förstår inte heller hur man kan vilja få hela vagnen som åhörare till sitt privata samtal, men jag tycker det är ganska fascinerande att lyssna på =)

Leave a Reply

