HLR

Igår var jag på HLR-utbildning hela dagen. Har länge velat lära mig det, särskilt sedan den gången för inte så länge sen då jag var med om att en gammal man dog inte långt ifrån min lägenhet. Han hade fallit ihop på cykelvägen med sin rullator, och där stod redan några personer runtomkring honom. De sa att han verkade död, så vi stod där och väntade på ambulansen. När de kom och fick nekande svar på om någon gjort hjärt- och lungräddning sa killen “Ingen HLR på tio minuter” och konstaterade att det därför var för sent, att han definitivt vad död. Nu var ju denna man väldigt gammal och det kanske var ett trevligt sätt för honom att dö, när han var ute på en solig lördagspromenad. Kanske hade HLR inte kunnat göra nånting för honom – det är trots allt endast 400 av de 4000 som får det som överlever i slutändan. Men jag önskade ändå att jag hade vetat vad jag skulle göra så att jag hade kunnat försöka.

Och nu vet jag det. Nu vet jag vad jag ska göra i en massa olika olycksscenarion. Det känns väldigt bra. Även om jag såklart hoppas på att aldrig behöva använda det, så känns det bra att jag kan. Och nu vet jag också att allt jag gör är bättre än ingenting. Det värsta man kan göra vid en olycka är ingenting. Om någon är medvetslös och inte andas och jag gör HLR kanske jag knäcker några revben, jag kanske punkterar en lunga, personen kanske inte överlever. Men allt det är kansken. Säkert är att ifall jag INTE gör HLR så kommer personen att dö. Alltså kan jag inte göra något värre.

Efter denna kurs tycker jag att:

1. ALLA borde gå en HLR-kurs. Det tar en dag av ditt liv, och kan rädda många dagar i någon annans liv (visste ni t.ex. att 20 % av de som dör i bilolyckor dör av kvävning – många dödsfall hade alltså kunnat undvikas om alla var medvetna om hur man skapar fria luftvägar).

2. Alla som inte har det borde skaffa en brandsläckare och en brandfilt (många bränder som blir stora och dödliga hade kunnat stoppats i ett tidigt skede).

Vilket trist och allvarsamt inlägg detta blev, men det var verkligen den bästa utbildning jag nånsin varit på. Det är så viktiga saker att tänka på och att kunna.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to HLR

  1. Amanda says:

    Yey!
    Det är ganska kul med HLR också (när man tränar), man känner sig som värsta Cityakutendoktorn ju!
    Och visst känns det inte lika jobbigt att tänka på scenarion där folk kanske behöver HLR för man har ju liksom koll på läget 🙂

  2. malinelf says:

    Precis! Ja, det var kul att öva, men shit vad svettig man blev!! Extra kul när instruktören berättade att man kan nynna på “Stayin alive”, för den går i precis rätt takt tydligen. Var svårt att hålla räkningen samtidigt dock, men bra för att få in takten.

Leave a Reply

