Svengelska

Mitt största problem när jag ska skriva, förutom min lathet, är: svenska eller engelska? Engelska eller svenska?

Svenska faller sig väl mest naturligt, det är ju trots allt det språk jag använder mig mest av i vardagen och bäst behärskar. Men när jag har skrivit på svenska ett tag börjar jag irritera mig på hur otillräckligt det känns. Jag får inte ihop meningarna som jag vill, och engelska ord som passar mycket bättre för att beskriva det jag vill smyger sig in i mitt medvetande.

Så då skriver jag lite på engelska. Och efter att ha gjort det en liten stund känner jag mig alldeles otillräcklig. För då kan jag inte alla ord jag skulle behöva kunna, och känner mig lite som ett mellanstadiebarn som ska skriva en bokrecension igen. Boken var bra. Den var spännande. Jag gillade huvudpersonen. Hon var snäll. Typ.

Det finns flera saker som talar för varje språk:

Svenska

  • Mitt modersmål där orden kommer av sig själva, även om det inte alltid känns som att de räcker eller passar till 100 %.
  • Det går 10 gånger snabbare att skriva.
  • Det är lättare för mig att avgöra om det jag skriver är bra eller dåligt

Engelska

  • Det språk jag har läst alla böcker, och sett alla filmer, som jag inspirerats av.
  • Det finns fler ord att välja på, och de känns mer spot on (som exempel! Vad skulle ni säga på svenska?)
  • Det känns mer rätt.

Tills jag har bestämt mig för det ena eller andra får jag väl fortsätta som nu, med att skriva ca 80 % på svenska, bli frustrerad och skriva resterande 20 % på engelska.

Jag tror dock att jag så småningom kommer behöva hjälp. Ett sätt skulle ju kunna vara att ni, mina vänner, de av er som vill, får läsa (till exempel här, eller i nån annan miljö) stycken som är skrivna både på svenska och engelska. Och så får ni känna med er magkänsla, smak och tycke, vad som känns bäst. Förutom Catrin, för du kommer per automatik svara svenska för att du inte orkar läsa på engelska =)

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Svengelska

  1. catrin says:

    svenska… hehe.

  2. Amanda says:

    Kan du inte skriva som du vill? lite på engelska och lite mer på svenska? vad är det för faschistfasoner att man måste skriva en hel roman på ett enda språk?!!

  3. Esmeralda says:

    Jag testläser gärna:)

Leave a Reply

