Fegat och fyndat

För några veckor sen var jag på auktion i Landskrona, jag registrerade mig och fick mitt kundnummer på en lapp som det sedan var tänkt att jag skulle vifta med när jag ville bjuda. Hittade flera fina saker och bestämde mig i förväg för hur mycket som skulle vara mitt maxbud. Var väl förberedd och satt som på nålar. Men när det väl kom till kritan fegade jag ur. Budgivningen gick så snabbt och min arm var som fastnaglad vid sidan när det var dags för mig att sträcka upp lappen. Det kändes som att alla skulle se igenom mig, som att auktionsförättaren skulle skratta och säga “Jamen lilla vän, du kan ju inte bjuda, du har aldrig varit på auktion innan”. En väldigt fånig anledning att missa 3 saker som jag hemskt gärna hade velat ha, men som jag nu får räkna som lärofulla misstag. Allra mest ångrar jag sekretären. Jag ser liksom framför mig hur jag om jag hade haft den som skrivbord, hade suttit där och skrivit nätterna igenom bara för att den är så fantastiskt fin.

Mina andra två missar:

Så när det var dags för auktion igen förra lördagen tog jag det säkra före det osäkra och bjöd via internet istället för att åka dit och följa auktionen live. Det hade också sina faror, visade det sig. Jag bjöd bland annat på en jättefin skål som jag tänkte skulle passa perfekt på middagsbordet som en liten uppläggningsskål, för grönsaker, dippa eller nåt annat. Men när jag hämtade den visade den sig vara helt enorm. Skulle nog passa bättre på en herrgård än i vår lägenhet. Men jag, och Daniel ännu mer, gillar den ändå (och förr eller senare kanske vi kommer bo på en herrgård? Man vet ju inte.) Så kommer ni på middag/fest hos mig framöver kan ni se fram emot att serveras sallad (enbart, för ni kommer inte orka nåt mer) eller bål ur denna skål:

Och så köpte jag en jordglob:

Njuter nu av en väldigt avslappnad påskhelg i Västerås. Igår tillbringade jag stor del av dagen framför tv:n med Bargain Hunt och Antiques Roadshow, godis och påskmust.

Jag hoppas att ni också haft en bra och solig påsk. Och jag hoppas också att denna filur, som jag träffade i Slottsparken för ett par veckor sedan, haft en bra påsk, hittat mycket gräs att äta och så (lägg märke till hur lite gräs fastnat i näbben och nu bara hänger där):

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Fegat och fyndat

  1. Esmeralda says:

    Den sekretären hade jag också kunnat tänka mig:) men du kommer säkert hitta en ännu finare längre fram!
    Så skönt att höra att du har det lugnt och bra:)

  2. catrin says:

    Malin! Nu kommenterar jag!!! 🙂 hehe.
    Gud vad fin skålen va. Och jordgloben också. Ska bli så mysigt att komma till din lägenhet och mellanlanda där i nån liten dag innan vi far vidare ut i stora världen, och få se fynden live!
    Alltså, ja… sekretären va verkligen fantastiskt fin. Det va en ganska fånig anledning att missa den, ja. Men så kan det gå. Och det är ändå bara en sak, en pryl. Inte jätteviktig.
    Inte lika viktig som den tjusiga anden tex! Mkt fint foto. Nu går jag och postar ditt brev! puss

  3. Johanna G says:

    Tipsar om Tyringe-auktion om lördag. Bra priser, ingen äcklig prestige och ofta mycket läckra saker (typ sekretärer!) som ingen annan har plats med. Kram kram

  4. catrin says:

    MALIN. Du är medveten om att din forna punkt “skriva på min blogg” på din forna lista inte räknas då man inte uppdaterar på nästan tre månader va?!?! Ville bara påpeka det. /grinolle

Leave a Reply

